X

بخش بالایی وب سایت شمامل ، جستجو ، منوی اصلی و هدر

بخش میانی

محتوی نوشتاری

گذری بر روند افزایش قد از سن کودکی تا بلوغ

   پیرو مقاله گذشته که از اهمیت و نقش تغذیه سالم در افزایش قد صحبت کردیم لازم دانستم به دلیل اهمیت این قضیه در این مقاله هم کمی بیشتر به این موضوع بپردازم . اگر یک نگاه عمیق تری به کشورهای درحال توسعه داشته باشیم می بینیم که در این کشورها به دلیل کمبود مواد تغذیه ای بیشتر با کوتاهی قد مواجه هستند . اساسا وظیفه هر والدی است که بداند فرزندش در چه مرحله ای از رشد قرار دارد که آیا شرایطش مطلوب است یا خیر ؟

شما والدین عزیز می توانید از مراکز بهداشت در این زمینه کمک گرفته و آموزش های لازم در این زمینه را دیده تا نقش بهتری در روند رشد کودک خود داشته باشید . اساسا کودکان از بدو تولد تا رسیدن به بلوغ به صورت ثابت رشد کرده ولی با رسیدن به سن بلوغ این رشد ناگهان بیشتر شده که به آن جهش رشد می گویند . که به این دوره از رشد در اصطلاح علم پزشکی اوج رشد هر فرد در طول زندگی اش می گویند . اساسا این جهش در دخترها و پسرها متفاوت بوده که در دخترها از سن 10 تا 11 شروع شده و در سن 14 تا 15 سالگی این دوره به پایان می رسد . ولی در پسرها از سن 12 تا 13 سالگی استارت زده و در سن 20 سالگی این دوره به پایان می رسد . البته به این نکته توجه کنید که این میانگین سن ممکن است در برخی افراد با توجه به قوای جسمشان متفاوت باشد . در این دوره استخوانها و ماهیچه ها رشد بسیار خوبی کرده ، پس با استفاده از تغذیه مناسب می توانید به آن هدف که همان افزایش قد می باشد دست پیدا کنید . بر طبق آزمایشات مختلف پزشکان به این نتیجه رسیدند که این افزایش قد در این دوره می تواند در پسرها 9 تا 11 و دخترها 8 تا 10 سانتی متر باشد . به عقیده برخی افراد که ورزش های کششی می توانند تاثیر زیادی در روند بهبود قد کودکان در سن بلوغ داشته باشند ،به همین منظور از برخی ورزش ها کمک می گیرند . در بالا گفتم که تغذیه در افزایش قد تاثیر زیادی داشته ولی این تغذیه باید بر طبق اصول یک رژیم غذایی سالم و کامل انجام شود . به عنوان نمونه تمام موارد موجود در هرم غذایی از نان و غلات ، سبزی و میوه ، گوشت و ... را گرفته باید تا آخر در برنامه رژیم غذایی خود بگنجانند .

توجه بفرمایید که اخیرا موارد بسیار زیادی از جمله طب سوزنی، در افزایش قد نقش بسیار زیادی ایفا کرده است. طب سوزنی شرق تهران را می توان به عنوان یکی از موفق ترین مراکز در این حوزه نام برد.

* نقش کلیدی کلسیم در افزایش قد

یکی از موارد مهمی که می تواند روی رشد و استحکام استخوان ها نقش داشته باشد مصرف روزانه 1000 میلی گرم کلسیم بوده که تا این فرآیند رشد به خوبی انجام شود . که این مقدار مصرف روزانه را می توان از خوردن شیر ، پنیر ، دوغ ، کلم و سایر سیزیجات و غذاهای دریایی تامین کرد .

* نقش کلیدی پروتئین در افزایش قد

یکی از مواردی که می تواند در افزایش قد کمک کند مصرف روزانه از پروتئین ها بوده که این پروتئین ها در حبوبات و لبنیات و تخم مرغ و گوشت می باشد .

* نقش کلیدی ویتامین در افزایش قد

به نقل از پزشکان یکی از مواردی که می تواند نقش تکمیل کنندگی وعده های غذایی را داشته باشد مصرف ویتامین ها بوده که این ویتامین ها برای بدن بسیار ضروری است . در واقع انواع مختلفی ویتامین داریم مثلا ویتامین C و یا ویتامین B و ویتامین D که مصرف این ویتامین با کلسیم بسیار در افزایش قد تاثیر گذار است .

* نقش کلیدی اسید آمینه در افزایش قد

اسید آمینه (آرژنین) به صورت طبیعی در مواد غذایی وجود دارند که اگر رژیم غذایی درستی داشته باشیم نیازی نبوده برای دریافت بدن به آن از قرص های آرژنین استفاده کرد . ولی برخی افراد اگر به هر دلیلی در سن بلوغ به مشکل رشد مواجه می شوند پزشکان توصیه می کنند که قرص آرژنین را روزانه مصرف کنند .

* نقش کلیدی هورمون رشد در افزایش قد

برای اینکه استخوان ها رشد خوبی داشته باشند باید در بدن هورمون رشد ترشح شده که در اغلب موارد افراد در سن بلوغ با این اختلال در ترشح هومون مواجه هستند . که این اختلال ترشح هورمون ها می توانند در سایر اعضای بدن اختلال ایجاد کنند و به همین منظور پزشکان تزریق موضعه ای یا مصرف قرص را تجویز می کنند . بر طبق آزمایشات به عمل آمده در طی چندین سال به این نتیجه پزشکان رسیده اند که 95% نوزادان کامل که به دنیا می آیند قدی بین CM 45-55 دارند . که این کودکان در یک سالگی 25-30 و در دو سالگی 4 و در هنگام ورد به مدرسه CM 6-8 در سال می باشد .

 

 

 

 

بالا